کاربرد قطعات ماشین

معرفی لوازم موتوری خودرو و کاربرد آن ها

آشنایی با قطعات به کار رفته در موتور خودرو و شناخت کاربرد آن ها ، برای افزایش طول عمر قطعه لازم است و آگاهی داشتن رانندگان از قطعات خودرو ، در مواقع اضطراری و خرابی قطعات به آن ها کمک میکند . همچنین از تلف شدن وقت و هزینه اضافی و همچنین مانع از آسیب رسیدن به خودرو می شود . ما در این مقاله شما را با لوازم یدکی موتوری خودرو و قطعات بکار رفته آشنا می کنیم و کاربرد هریک را مورد بررسی قرار می دهیم .

موتور خودرو

موتور ماشین یه مجموعه پیچیده ای است که زندگی بشر را توانسته متحول کند . در بین قطعات مختلف به کار رفته در قطعات خودرو ، موتور اصلی ترین قطعه تشکیل دهنده خودرو است و این قطعه بین تمامی خودرو ها مشترک است . این قطعات باعث افزایش بازدهی موتور شده و در مقابل اگر در هر یک از قطعات مشکلی به وجود آید ، در عملکرد بقیه قطعات هم اختلال ایجاد می کند و باعث آسیب رساندن به موتور خودرو می شود .

 لیست لوازم موتوری خودرو

  • واشر سرسیلندر
  • سیلندر
  • بلوک سیلندر
  • بوش
  • پیستون
  • تسمه تایم
  • شاتون
  • واتر پمپ
  • سوپاپ
  • میل لنگ
  • شمع
  • پمپ روغن
  • کارتر
  • توربو شارژ
  • سوپاپ پی سی وی

بلوک سیلندر

تنه یا بدنه اصلی موتور خودرو از بلوک سیلندر تشکیل شده است . همه لوازم موتوری خودرو در بلوک سیلندر قرار داشته و وظیفه فونداسیون موتورهای احتراق داخلی را برعهده دارد . بلوک سر سیلندر از آلیاژ و آلومینیوم یا چدن ساخته می شود ، به همین دلیل این قطعه در مقابل گرما و سرما مقاومت بالایی دارد . مقاومت بالای این قطعه در برابر گرما و سرما ، استهلاک بسیار کم می باشد .

سیلندر

سیلندر هسته مرکزی موتور خودرو می باشد که محل جرقه زنی و احتراق است . حرکت پیستون در فضای استوانه ای شکل درون بلوک سیلندر انجام می شود . برای کاهش اصطکاک بین قسمت داخلی سیلندر و پیستون و جلوگیری از صرف انرژی ، آب بندی شکل می گیرد . آب بندی ، مانع از نشت هوا و روغن به بیرون موتور می شود . دیواره سیلندر متناسب با جنس بلوک سیلندر از آلومینیوم ساخته شده است .

واشر سر سیلندر

واشر سر سیلندر یکی ازمهمتری لوازم موتوری خودرو است که ، با عایق بندی های سرسیلندر و بلوک سیلندر ، از ورود و نشت مایعات به بدنه موتور و هم چنین مخلوط شدن روغن و آب در اتاقک جلوگیری می کند .در واشر سر سیلندر سانتافه 2015 با اتصال سیلندر و بدنه موتور مانع از نشت گاز و باعث افزایش کارآیی موتور خودرو می شود . هنگامی که آب رادیاتور گرم شود و آمپر ماشین به خط قرمز برسد ، پس از چند لحظه به واشر آسیب می رسد . واشر سر سیلندر به صورت ناگهانی نمی سوزد بلکه در اثر عملکرد نامناسب ترموستات ، نشتی در سیستم آب ، فشار به موتور و افزایش آمپر خودرو اتفاق می افتد .

بوش سیلندر

بوش سیلندر با ایجاد محیطی امن و مناسب ، پیستون درون سیلندر به راحتی حرکت می کند . به دلیل تماس با رینگ‌های پیستون از اصطکاک بالایی برخوردار بوده و در معرض فرسایش است . این قطعه به سه شکل بوش سیلندر آب گرد یا مرطوب ، خشک و شیاردار تقسیم می شود . این قطعه در گذشت زمان باید تعویض شود .

واتر پمپ

واتر پمپ دمای موتور را از طریق جریان یافتن آب و یا ضد جوش در سیستم خنک کننده تنظیم می‌کند که ، نام دیگر آن پولی پمپ آب است .  واترپمپ هیوندای وراکروز – IX55 با گردش آب بین رادیاتور و بلوک سیلندر ، موجب می شود که با افزایش دما ، موتور جوش نیاورد . واتر پمپ به پایین آمدن دما به حد نصاب کمک می کند زیرا کارکرد موتور خودرو با دمای خیلی پایین ، باعث اصطکاک و فرسودگی قطعات می شود .

پیستون

 

پیستون بخش متحرک موتور ماشین بوده که کار جرقه زنی و احتراق را با حرکت بالا به پایین انجام میدهد . انجام چهار مرحله موتورهای احتراق داخلی و انبساط گازهای ناشی از احتراق به وسیله حرکت پیستون تکمیل می شود . در نتیجه انرژی حاصل از احتراق را از طریق شاتون ، به میل لنگ انتقال می دهد . پیستون ها از فولاد یا چدن ساخته می شوند . نمونه های پیستون اصلی سانتافه 2016 به دلیل وزن کم ، وزن موتور را بالا می برد و باعث افزایش شتاب موتور و انتقال بهتر حرارت می شود .

میل لنگ

میل لنگ یکی از اجزای مهم در موتور خودروهای احتراق داخلی است که برای تبدیل حرکت خطی پیستون به حرکت دورانی کاربرد دارد . نیروی لازم برای به حرکت درآوردن چرخ‌ها از حرکت چرخش میل لنگ سانتافه 2014 تامین می شود . تعداد میل لنگ‌ها با تعداد سیلندرهای خودرو ارتباط دارد به شکلی که در موتوهای خطی برابر با تعداد سیلندرها و در موتورهای خورجینی نصف تعداد سیلندرها می باشد .

کارتر

بزرگ ترین محفظه درون موتور کارتر می باشد که ، میل لنگ در آن قرار می گیرد و همزمان از میل لنگ و شاتون محافظت می کند . در پایین کارتر مخزنی است که به برای جمع کردن روغن داغ خارج شده از موتور تعبیه شده است . این روغن پس از خنک شدن مجددا به موتور برمی گردد . کارتر دارای پمپ روغن موتور به سمت میل لنگ و قسمت های موتور می باشد .

سوپاپ

سوپاپ شامل دو دسته می شوند : سوپاپ ورودی (هوا ) و خروجی (دود ) تقسیم می شوند . سوپاپ‌ها محفظه و اتاقک احتراق را از کانال های هوا و دود جدا می کنند . سوپاپ، روی واشر سرسیلندر و یا بلوک سیلندر قرار می گیرد . واشر درب سوپاپ اصلی النترا 2019 از لوازم یدکی در کنترل هوا به درون سیلندر و خارج نمودن گازهای ناشی از احتراق کاربرد دارد.

شاتون

شاتون اصلی سانتافه 2016 دو سر کوچک وبزرگ دارد . در واقع شاتون کوچک مثل یاتاقان عمل می کند و اجازه می دهد بخش انگشتی پیستون از آن گذر کند . جنس داخلی یاتاقان از جنس مس یا برنج است و در تماس با پیستون هستند . قسمت بزرگ شاتون ، یک یاتاقان دو تکه است که ، میل لنگ در آن می چرخد . این قطعه با سایزهای مختلف به فروش می رسد در انتخاب سایز و اندازه‌ی آن توجه کنید .جایگاه آن طوری است که سر کوچکتر شاتون به پیستون و سر بزرگتر آن به میل‌لنگ وصل می‌شود .

تسمه تایم

این تصویر دارای صفت خالی alt است؛ نام پروندهٔ آن -----.jpg است

 

تسمه تایم یک تسمه پلاستیکی است ، که در حقیقت رابط میان میل‌لنگ و میل‌سوپاپ حساب می‌شود. به معنای این است که به شکلی تنظیم شده که با چرخش میل‌لنگ ، میل‌سوپاپ را هم چرخش در می آورد و البته باعث حرکت سوپاپ‌ها می‌شود. تسمه تایم اصلی هیوندای توسان قدیم را باید جزوی از قطعات موتورهای احتراق داخلی به حساب آورد . تسمه تایم خودرو را باید هر 60 کیلومتر تعویضش انجام شود . البته بدانید که پاره شدن تسمه تایم فقط به دلیل فرسودگی اتفاق نمی‌افتد، بلکه گاهی ممکن است تسمه دینام پاره شده و زیر تسمه تایم برود. این اتفاق هم باعث خارج شدن تسمه تایم از جای خود می‌شود.

توربو شارژ

توربو شارژ یکی از قطعات اصلی در بالا بردن بازدهی و راندمان موتور بوده است که در کنار موتور قرار ذارد . بخش‌های مختلف تشکیل دهنده توربو شامل  توربین و کمپرسور می باشد . توربین در انتهای سوپاپ دود خروجی و در مقابل اگزوز واقع شده و کمپرسور به سوپاپ ورودی هوا وصل می شود .توربو شارژ در واقع یک موتور مکانیکی جدا از موتور خودرو بوده که وظیفه اصلی آن افزایش توان خروجی موتور به وسیله بالا بردن میزان هوای ورودی به داخل موتور اصلی خودرو می باشد.

سوپاپ پی سی وی

سوپاپ پی سی وی مسئول تهویه کارتر می باشد و موجب جلوگیری از ضربات وارد شده به کارتر به دلیل تغییر حجم هوا  می شود . از وظایف دیگر سوپاپ پی سی وی میتوان به خارج شدن گازهای نشتی از رینگ‌های پیستون و خارج کردن بخارات روغن و خنک شدن موتور خودرو اشاره کرد . میل سوپاپ هوا هیوندای سانتافه را می توانید از فروشگاه لوازم یدکی مرکز یدک خریداری کنید .

سخن آخر

امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده و به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند ، که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم یدکی هیوندای و  لوازم یدکی کیا یا خرید محصولات جینیون پارت به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا را از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک بخواهید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *