مشاوره و معرفی

تفاوت بنزین سوپر ، معمولی و اکتان چیست ؟

سال هاست که بنزین یکی از مهم ترین مایع ها در زندگی انسان ها شناخته می شود . شرکت های خودروسازی دنیا ، با سرعت زیادی به سمت  ساخت خودرو برقی پیش می روند ، اما هنوز هم بنزین جزوه مهم ترین سوخت های خودرویی شناخته می شود . بنزین ماشین در عین سادگی دارای مسائل بسیار ریزی در ساختار و کارکرد آن است که ، باعث تفاوت های زیادی در کیفیت کاری آن ها نیز می شود . ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با انواع بنزین آشنا شوید و تفاوت میان بنزین سوپر و معمولی را به خوبی درک کنید .

بنزین چیست ؟

بنزین ماشین یا پترول یکی از فراورده های مهم پالایش نفت خام به حساب می آید و چون ماده ای فرار و سبک محسوب می شود ، در قسمت بالایی برج تقطیر به دست می آید . تقریبا نزدیک به 50% از نفت خام را در عملیات پالایش می توان به بنزین تبدیل کرد که این مقدار، به نوع نفت خام و نوع بنزین تولیدی مربوط می شود . بنزین حاوی ترکیبات آلی دارای اتم کربن است و یک سری افزودنی ها نیز با اهداف خاصی به آن اضافه می شود .

عدد اکتان بنزین

در قدم اول باید بدانید که ، به دست آوردن عدد اکتان به دو روش انجام می شود ، یک از آن ها به اختصار عدد RON و دیگری عدد MON را به ما نشان می دهد . میانگین بین این دو عدد ، بهترین عدد اکتان است . در جریان تقطیر و تصفیه جز به جز نفت خام ، سوخت های مختلفی به دست می آید ، که یکی از آن ها بنزین است . از ترکیب چندین کربن و هیدروژن حاصل می شود . این زنجیره کربن ها در پیوند با یکدیگر ، سوخت های متفاوتی ایجاد می کنند که شامل متان با یک اتم کربن تا هپتان با هفت اتم کربن و اکتان با هشت اتم کربن است . بنزین دراین زنجیره هایی از این هیدروکربن ها است که هرچقدر مقدار اکتان آن بیشتر باشد ، بنزین بهتری به عمل می آید و مقاومت بیشتری به خود سوزی و اشتعال دارد .

معرفی انواع بنزین

معرفی انواع بنزین

بنزین سوپر

بنزین سوپر همان بنزین معمولی است که اکتان بالاتری دارد . معمولا بنزینی که اکتان 95 و بالاتر دارد ، به نام بنزین سوپر شناخته می شود . در سوخت معمولی اکتان بیشتر ، باعث می شود تا بنزین اصطلاحا آرام سوزی بیشتری داشته باشد و در مقابل خود سوزی ، مقاوم تر شود . در گذشته برای بالا بردن اکتان بنزین ، تتراتیل سرب به آن اضافه می کردند . بعد از اینکه متوجه شدند که سرب موجود در بنزین ، سرطان زا و سمی است ، این افزودنی را از بنزین حذف کردند و امروزه برای افزایش اکتان بنزین از افزودنی متیل ترت بوتیل اتر (MTBE) به آن اضافه می کنند که مایعی قابل اشتعال ، فرار و بدون رنگ است . هرچقدر مقداراکتان به هپتان بالاتر باشد ، بنزین باکیفیت تراست و مقاومت بیشتری به پدیده خودسوزی در موتور خودرو دارد . ولی بالا بردن نسبت اکتان به هپتان در بنزین ، کار سختی است و هزینه های تولید را افزایش می دهد .

تفاوت بنزین سوپر با معمولی

تفاوت بنزین سوپر و معمولی فقط در مقدار اکتان بنزین است . بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری دارد که باعث سوخت و ساز بهتر در موتور خودروهای جدیدتر می شود . البته در تمام کشورها ، بنزین سوپر قیمت بالاتری دارد زیرا ، هزینه ساخت آن از بنزین معمولی بیشتر است . همچنین بنزین سوپر و معمولی فقط در نظر کیفی تفاوتی باهم ندارند و وجود ناخالصی هایی مثل آب در بنزین یکی از بزرگترین معضلاتی است که به مرور باعث خوردگی قسمت هایی از سیستم سوخت رسانی مثل پمپ بنزین خودروسانتافه 2016 می شود . وجود آب در سوخت خودرو به علت نوع بنزین نیست ، بیشتر به نحوه ی بارگیری و محل تخلیه و نگهداری ارتباط دارد . بنزین سوپر قیمت بالاتری دارد و مانند بنزین معمولی همه جا در دسترس نیست . قدرت تولیدی موتور خودرو با بنزین سوپر به خاطر سوخت بهتر ، بالاتر است . بنزین معمولی هم آلایندگی بیشتری دارد و می تواند باعث ایجاد رسوب و حالت گچی شدن در پیستون و سر شمع ها می شود . همپنین خام سوزی این بنزین نیز بیشتر از بنزین سوپر است .

تفاوت بنزین با گازوئیل

تفاوت بنزین با گازوئیل

بنزین در برخی از کشورها به نام گازولین و پترول شناخت می شود . در کنار گازوئیل که دیزل نام دارد ، دو سوخت اصلی خودروها از ابتدای اختراع موتورهای درون سوز تا امروز هستند . طول زنجیره کربنی بنزین 5 تا 12 اتم کربن دارد ولی گازوئیل زنجیره 12 تایی کربنی دارد . گازوئیل سنگین تر است ، فراریت کمتری دارد اما بنزین در صورت سوختن صحیح آلایندگی کمتری تولید می کند و سرعت سوختنش بیشتر است . ضمن اینکه بنزین علاقه بیشتری به اشتعال و انفجار دارد .گازوئیل چون کربن بیشتری دارد ، گاز CO2 تولیدی با سوختن گازوئیل نیز حدود 13% بیشتر از بنزین است . بنزین در یک خودروی مدرن می تواند مصرف کمتری از گازوئیل داشته باشد . به همین دلیل موتورهای دیزل از گشتاورد بالاتری نسبت به موتورهای بنزینی برخوردارند و در دور موتور پایین تری نیز کار می کنند .

نکاتی بابت خطرات بنزین

بنزین از مواد شیمیایی تشکیل شده است که ترکیبات آن حاصل ماده سوختنی است که برای سلامت انسان و محیط زیست خطرناک است . آسیب های جبران ناپذیری به آن ها میزند. بخارهای بنزین می تواند آسیب هایی به پوست و چشم و مجاری تنفسی وارد کند . همچنین گازهای حاصل از احتراق آن از جمله منواکسید کربن ، سمی هستند و موجب مسمومیت و حتی کشتن انسان شود . بنزین علاقه شدیدی به آتش گرفتن و انفجار دارد و این موقعیت برای بخارهای آن بیشتر است . این رو باید در مواجهه با این ماده سوختنی ، احتیاط زیادی کنید که آسیب نبینید .

جمع بندی نهایی

در نهایت انتخاب بهترین بنزین متناسب با خودروی شما میتواند از آسیب به پمپ بنزین هیوندای آزرا گرنجور  و اجزای داخلی ماشین جلوگیری کند . بنزین گازوییل به عنوان سوخت فسیلی در کشورهای پیشرفته جهان به اوئاخر عمر خود نزدیک می شود وخودروهای برقی جایگزینی برای بسیاری از خودروهای بنزینی در بازار خودرو هستند . کشورهای پیشرفته در حال خداحافظی با بنزین هستند اما هنوز در نقاطی از دنیا بنزین کاربرد قدیم خود را دارد .امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده و به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند ، که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم موتوری هیوندای و یا خرید محصولات جینیون پارت به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک خریداری کنید .

سوالات متداول

تفاوت بنزین سوپر و معمولی چیست ؟

تفاوت بنزین سوپر و معمولی فقط در مقدار اکتان بنزین است . بنزین سوپر عدد اکتان بالاتری دارد که باعث سوخت و ساز بهتر در موتور خودرو های جدیدتر می شود . البته در تمام کشورها ، بنزین سوپر قیمت بالاتری دارد زیرا ، هزینه ساخت آن از بنزین معمولی بیشتر است .

تفاوت بنزین با گازوئیل چیست ؟

گازوئیل سنگین تر است ، فراریت کمتری دارد اما بنزین در صورت سوختن صحیح آلایندگی کمتری تولید می کند و سرعت سوختنش بیشتر است . ضمن اینکه بنزین علاقه بیشتری به اشتعال و انفجار دارد .

پمپ بنزین خودرو را از کجا خریداری کنیم ؟

شما می توانید برای خرید لوازم یدکی خودرو های هیوندای و لوازم یدکی کیا ، به راحتی و با صرفه جویی در زمان خود قطعات اورجینال با ضمانت اصالت کالا را از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک تهیه و خریداری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *