مشاوره و معرفی

آشنایی با خنک کن روغن موتور و بهترین زمان تعویض آن

آشنایی با روغن خنک کن موتور و بهترین زمان تعویض آن

کنترل دمای موتور اتومبیل و جذب گرمای اضافی آن از اهمیت بالایی برخوردار است و باعث افزایش طول عمر موتور می شود . خنک کن روغن یکی از قطعات حیاتی و کاربردی است در موتور خودرو است . این قطعه برای حذف حرارت اضافی موتورهای احتراق داخلی استفاده می شود . موتور خودرو برای عملکرد بهتر و بهینه باید از قطعه خنک کننده روغن استفاده کند . ما در این مقاله می خواهیم کارکرد قطعه ی خنک کننده روغن را مورد بررسی قرار دهیم ، تا شما بیشتر بدانید .

 خنک کن روغن موتور چیست ؟

خنک کن روغن موتور ، یکی از قطعات به کار رفته در سیستم موتور خودرو است . وظیفه ی این قطعه ، کاهش دمای روغن موتور برای افزایش عمر و عملکرد بهینه آن را بر عهده دارد . شکل این قطعه مانند یک رادیاتور کوچک است که مکان قرار گرفتن آن در موتور ، در جلوی سیستم رادیاتور آب است .

خنک کننده روغن اصلی سانتافه یک مبدل حرارتی است که ، روغن درون موتور را از طریق لوله های خنک کننده عبور می دهد و دمای آن را با یک مایع خنک کننده کاهش می دهد . این مایع ، اب است که به کمک یک پمپ خنک کننده به روغن منتقل می شود و دما آن را متعادل نگه می دارد تا دمای افزایش پیدا نکند . در زمانی که موتور در حال فعالیت است ، به دلیل ایجاد اصطکاک میان قطعات و فعالیت های داخلی دمای روغن موتور افزایش پیدا می کند ، که موجب مشکلاتی در عملکرد موتور خودرو می شود .

کارکرد سیستم خنک کن روغن موتور خودرو

کارکرد سیستم خنک کن روغن موتور خودرو

کارکرد اصلی خنک کن روغن موتور خودرو ، کاهش دما روغن و افزایش طول عمر و عملکرد بهتر موتور است که ، جزوه وظایف اصلی آن می باشد . روغن موتور از مخزن روغن خودرو گرفته می شود .  بنابراین به سیلندر ها و قطعات دیگر پمپاژ می شود تا ، اصطکاک کمتر در موتور و ایجاد شود و از سایش روغن جلوگیری کند . این سیستم زمانی وارد عمل می شود که ، با گرمای تولید شده در موتور دمای موتور افزایش پیدا کند .

خنک کننده روغن موتور یک مبدل حرارتی است که ، روغن از طریق آن عبور می کند . این مبدل حرارتی با آب در تماس است . زمانی که آب به روغن برخورد می کند ، دمای آن کاهش می یابد . بنابراین پمپ خنک کننده ، روغن خنک کن اصلی اسپورتیج 2014 را به مبدل حرارتی انتقال می دهد ، تا دمای روغن کاهش پیدا کند . در آخر ، روغن موتور دمای متعادل خود را بدست آورده و دوباره به قطعات موتور ارسال می شود ، تا موتور در دمای مناسب کار کند . این سیستم با ایجاد یک تعادل حرارتی مداوم به حفظ دمای روغن موتور و افزایش دوام آن کمک بسیاری می‌کند.

چند نوع از خنک کننده های روغن

این سیستم شامل دو دسته می شود که هر یک از آن ها به طریقی ، دمای روغن موتور را کاهش می دهد و آن را متعادل می کند . انواع آن شامل :

1.خنک کن روغن به آب 

در این نوع خنک کن روغن ، مایع خنک کن از یک مبدل حرارتی و برخی از قطعات عبور می کند که با افزودن گرمان به روغن سرد و یا گرفتن گرما از روغن داغ ، به خنک شدن روغن موتور کمک خواهد کرد .

2.خنک روغن به هوا 

این مدل دارای رادیاتور کوچکی است که روغن موتور را قادر می سازد تا به طور مستقیم از هوای محیط و از فن های خنک کن ، دمای خود را کاهش دهد . اکثر خنک کننده های این مدل از راه یک سوپاپ کار می کنند .

علائم خرابی روغن خنک کن موتور

اصلی ترین علائم خرابی سیستم خنک کن روغن خودرو شامل :

  1. افزایش دمای موتور
  2. نشت روغن
  3. وجود روغن در سیستم خنک کننده
  4. نشت مایع خنک کننده موتور از خنک کننده روغن
  5. عدم عملکرد صحیح ترموستات
  6. کاهش میزان روغن موتور

بهترین زمان تعویض روغن خنک کن موتور

تعویض خنک کن روغن اصلی توسان 2014 بخش مهمی از برنامه نگهداری از خودرو است ، که باید مانند سایر قطعات و اجزای خودرو مورد بررسی قرار بگیرد و در بهترین زمان ممکن تعویض شود .  تعویض این قطعه به نوع خودرو و نوع خنک کن روغن آن بستگی دارد . معمولا پیشنهاد می دهیم که خنک کننده ی روغن موتور را هر 2 تا 5 سال به ازای 500.000 تا 80.000 کیلومتر تعویض کنید . برای خرید لوازم موتوری به فروشگاه اینترنتی مرکز یدک مراجعه کنید .

سخن آخر

امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده است . به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند . که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم یدکی هیوندای و لوازم یدکی کیا یا خرید محصولات جینیون پارت  به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک خریداری کنید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *