تعمیر و نگهداری خودرو

راه های عیب یابی سیستم ترمز

آمار تصادف های رانندگی در کشور ما بسیار هولناک بوده و در هر سال تعداد زیادی از مردم در جاده ها جان خود را از دست می دهند . به همین دلیل باید به ایمنی خودرو توجه زیادی کرد و از تعمیرات و بررسی آن غافل نشد . خودرو یکی از وسایل کاربردی در دهه های اخیر است که ساخته دست بشر است . صرف نظر از کارایی فوق العاده و پیچیدگی اجزای آن ممکن است خودرو ، با مشکلاتی روبه رو شود که مواجه شدن با این مشکلات نیاز به آگاهی درارتباط با عیب یابی سیستم ترمز دارد . آشنایی با آن و نحوه عیب‌یابی هر کدام از اجزاء و قطعات در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند . بنابراین ، ترمز یکی از مهم ترین سیستم های تامین ایمنی بوده و به یقین داشتن اطلاعات کافی در مورد آن ضروری است . ما در این مقاله به بررسی راهکارهای عیب یابی سیستم ترمز پرداختیم .

اساس کار عیب یابی سیستم ترمز

لنت ترمز یک قطعه بسیار مهم در خودرو است که در واقع باعث جلو گیری از حرکت ماشین می شود . در واقع کار این قطعه ایجاد اصطکاک بین دیسک و ترمز است که در نهایت موجب کم کردن سرعت و در نتیجه متوقف شدن خودرو می شود . میتوان گفت اساس کار این سیستم ، بر مبنای اصطکاک خواهد بود . لنت ها به دو دسته دیسکی و کفشکی تقسیم می شوند . در حال حاضر بیشترین کاربرد و موارد استفاده را از لنت های دیسکی دارند .

دسته بندی سیستم ترمز

اساس کار سیستم ترمز بدون توجه به نوع آن به جز ترمز های مغناطیسی و الکتریکی یکسان است ، چرا که با اعمال نیرو به چرخ ها در اثر اصطکاک ، ماشین متوقف می شود . تقسیم بندی سیستم ترمز از جهات مختلفی انجام می شود که شامل :

  • منبع توان به 6 دسته : ترمز مکانیکی ، هیدورلیکی ، هوایی ، ترمز خلا ، ترمز الکتریکی و ترمز مغناطیسسی
  • اعمال اصطکاک به دو دسته : ترمز کاسه ای و دیسکی
  • از دید عملکرد به دو دسته : ترمز پایی یا سرویس و ترمز دستی یا ترمز پارک
  • توزیع نیروی ترمز به دو دسته : ترمز تکی و ترمز دوگانه

انواع لنت های ترمز

سیستم ترمز دارای انواع مختلفی است و می توان گفت غیر از ترمز های الکتریکی و مغناطیسی سایر عملکرد یکسانی دارند . اما با توجه به برخی قابلیت ها هر کدام متناسب با خودرو های مختلف تولید می شوند . انواع سیستم ترمز شامل موارد زیر می شوند :

  1. ترمز مکانیکی : این نوع ترمز در واقع به کمک نیروی مکانیکی قادر به توقف خودرو است ، یعنی این سیستم توسط میله ها و فنرها از حرکت خودرو جلوگیری خواهد کرد .
  2. ترمز هیدرولیکی : امروزه در اکثر خودروها از ترمز هیدرولیکی استفاده می شود . این نوع ترمز با استفاده از روغن ترمز اصطکاک ایجاد کرده و جلوی حرکت خودرو را میگیرد .
  3. ترمز الکتریکی : این نوع ترمز معمولا در خودروهای برقی مورد استفاده قرار می گیرد . نحوه استفاده و عملکرد این ترمز به دو شکل است . یا از نوعی مقاومت در چرخ ها استفاده می شود یا موتور خودرو به صورت بالعکس خواهد چرخید .
  4. ترمز بادی : این نوع ترمز ها که با نام ترمز پنوماتیک شناخته می شود، و به جای روغن در آن از هوا استفاده می شود . دلیل آن قدرت هوا بوده که برای این کار بیشتر خواهد بود. ترمز بادی بیشتر در ماشین های سنگین بکار می رود تا توقف آن ها بهتر انجام شود .
  5. ترمز خلا : این نوع ترمز با ایجاد خلا در لنت ها اصطکاک ایجاد می کند و بیشتر در قطارها استفاده می شوند .

عیب یابی سیستم ترمز

یکی از مهم ترین نکات در رابطه با عیب یابی سیستم ترمز خودرو این است که قبل از استارت زدن خودرو  بتوانید از مشکل مطلع شوید ، شما می توانید برای تست لنت ترمز جلو هیوندای وراکروز و اطلاع از عملکرد صحیح یا مناسب آن در قدم اول باید روغن ترمز را بررسی کنید . به طور کلی جهت عیب یابی و برطرف کردن مشکل در سیستم ترمز رانندگان هر روز باید بعد از مشاهده آب و روغن ماشین ، روغن ترمز خودرو را نگاه کنند و از سالم بودن آن ها اطمینان حاصل کنند .

دو فلش min و max روی مخزن روغن نشان دهنده کافی بودن یا تمام شدن روغن ترمز هستند . در صورت کم بودن روغن ترمز باید از اضافه کردن روغن به آن ، در زودترین زمان ممکن به تعمیرگاه مراجعه کنید تا علت را دریابید . اما اگر روغن ترمز مشکل نداشته باشد ، هنگام روشن کردن ماشین پدال ترمز را فشار داده و استارت بزنید . اگر سیستم ترمز خودرو سالم باشد بعد از استارت خوردن و روشن شدن ماشین پدال گاز حدود 2 سانتی متر به طرف پایین کشیده خواهد شد .

این اتفاق نشان دهنده عملکرد مناسب و صحیح بوستر در سیستم ترمز خواهد بود . مرحله دیگر عیب یابی موقعی اتفاق میوفتد که خودرو شما روشن است و در واقع دچار اختلال در عملکرد می شود . اگر پدال ترمز بیشتر از حدی که باید پایین رود ، باید روغن ترمز را بررسی کنید .

نشانه های عملکرد ضعیف ترمز

ممکن است برای شما پیش آمده باشد که ترمز خودرو ضعیف عمل کند این امر می تواند شامل موارد زیر می شود :

  • نشت روغن ترمز
  • سایش لنت ها
  • خیس بودن لنت ها ناشی از آب ، گریس ، روغن و …
  • عملکرد نامناسب پیستون دیسک ترمز
  • عملکرد نامناسب صحیح بوستر
  • عدم عملکرد سوپاپ  تعادل
  • سالم نبودن شیلنگ های ترمز

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله به بررسی عیب یابی سیستم ترمز پرداختیم . امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده و به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند ، که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم موتوری هیوندای و یا خرید محصولات جینیون پارت به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک خریداری کنید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *