کاربرد قطعات ماشین

علائم خرابی میل لنگ و نحوه عملکرد آن در خودرو

میل لنگ جزوه یکی از قطعات موتور خودرو است . خودروها از اجزاء مختلفی ساخته شده‌اند که هر بخش ، نقش مهمی در عملکرد کلی خودرو دارد. یکی از این بخش‌ها میل لنگ است. این قطعه ، نقش بسیار مهمی در به حرکت درآوردن پیستون‌ها ، در نهایت کار کرد موتور دارد . بیایید باهم به بررسی این قطعه پراهمیت در خودرو ‌ها بپردازیم.

میل‌ لنگ چیست ؟

میل‌ لنگ یکی از اجزای اصلی موتور خودرو است که ، نقش حیاتی در عملکرد موتور دارد . محوریت تولید و انتقال گشتاور موتور خودرو را بر عهده دارد . این قطعه به شکل یک میله فلزی طولانی با دسته‌ها و برآمدگی‌هایی در طول خود طراحی شده است. وظیفه اصلی میل‌لنگ تبدیل حرکت رفت و برگشتی پیستون‌ها به حرکت چرخشی می‌باشد که ، می‌تواند به چرخ‌های خودرو منتقل شود.
در حین عملکرد موتور، سوخت درون سیلندرها احتراق می‌یابد و نیروی حاصل از این احتراق باعث حرکت پیستون‌ها می‌شود. پیستون‌ها به وسیله شاتون‌ها ، به میل‌لنگ متصل هستند. وقتی پیستون‌ها حرکت می‌کنند، شاتون‌ها این حرکت را به میل‌لنگ منتقل کرده و باعث چرخش آن می‌شوند. این چرخش سپس توسط سیستم انتقال قدرت ، به چرخ‌ها انتقال می‌یابد و خودرو حرکت می‌کند.
میل‌لنگ به دلیل نقش مهمی که در انتقال قدرت دارد، باید از استحکام بالایی برخوردار باشد و در برابر فشارهای مکانیکی و حرارتی مقاومت کند. همچنین، طراحی دقیق و تعادل میل‌لنگ هیوندای برای عملکرد صحیح و کارآمد موتور حیاتی است.
در موتورهای برندهای لوازم یدکی هیوندای و لوازم یدکی کیا و موتورهای 2400 سی سی که خودروهای هیوندای سانتافه 2014 به بعد ، هیوندای توسان 2011 به بعد ، کیا اسپورتیج 2011 به بعد ، کیا اپتیما 2011 به بعد ، کیا سورنتو 2014 به بعد ، هیوندای آزرا 2018 کرمان موتور و هیوندای سوناتا ال اف 2015 که مورد بحث و بررسی این مطلب میباشند ، بسیار پر مصرف میباشد . گاها اطلاعات غلط تعمیرکاران یا دارندگان خودروهای فوق را دچارسرگرمی در پروسه‌ی تعمیر خودرو میکند . ابتدا باید اشاره کرد به اهمیت میل‌لنگ و نقش اساسی که در موتور خودرو ایفا میکند که تقریبا اصلی‌ترین و مهمترین قطعه به لحاظ تولید نیرو و گشتاور را میتوان میل‌لنگ نامید .
دوم مقایسه‌ی نابجای روش تعمیر در خودروهای تولید سال‌های اخیر در تمام دنیا با روش‌ تعمیرات در زمان‌های گذشته فرضا حدود 20 تا 30 سال پیش رواج داشته است به عنوان مثال همین قطعه‌ی میل‌لنگ که مورد بررسی این مطلب میباشد  بخاطر قیمت بالای آن اغلب تعمیرکاران یا حتی صاحبان خودرو با این استدلال که در گذشته میل‌لنگ سایز 25 ، 50 و 75 میکردن از تراشکار درخواست چنین تعمیراتی روی میل‌لنگ خود میکنند و این نکته اساسی که دردستورالعمل کمپانی سازنده اصلا تعریف نشده که میل‌لنگ خودروهای 2400 سی سی سایز 25 باشند را نادیده میگیرند .

در مورد خودروهای با موتور 2400 سی سی ذکر این نکته میتواند مفید باشد که بعنوان مثال در سانتافه 2016 با موتور GDI  و سانتافه 2014 با موتور MPI  تفاوتی در میل لنگ خودروها وجود ندارد  و اکثرا کد فنی میل لنگ‌های مورد استفاده با کد فنی   72RZ6-2GF00  و  23111-2G230  میباشند که به لحاظ فنی فرق آنچنانی ندارند و میتوان به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند.

میل لنگ چیست ؟

نحوه کارکرد میل‌لنگ خودرو

قطعه میل لنگ نقش اساسی در حرکت ماشین دارد و کارکرد آن همانند رکاب در دوچرخه است . موتور خودرو برای فعالیت از میله‌های اتصال استفاده میکند . مکانیزم فعالیت میل لنگ به این شرح است که مخلوط سوخت و هوا در سیلندر موتور مشتعل میشود و انرژی تولید شده به سمت پیستون هدایت میشود و سپس یک میله به سمت میل لنگ رانده میشود و یک حرکت چرخشی ثابت را به دور محور آن ایجاد میکند .سپس سمت دیگر محورشروع به حرکت در جهت مخالف کرده و پیستون بعدی رابه داخل سیلندر پایین میبرد در نتیجه حرکت چرخشی این قطعات منجر به چرخش در میل لنگ میشود . حرکت رفت و برگشتی به چرخش تبدیل میشود و گشتاور به قرقره زمانبندی منتقل میشود . بطور کلی عملکرد قطعات موتور مانند پمپ آب ، پمپ روغن ، ژنراتور و سایر اتصلات چرخشی به میل لنگ وابسته است .

وظایف میل لنگ در خودرو

از سری وظایف میل لنگ میتوانیم به ایجاد حرکت در شاتون و پیستون که در نهایت منجر به متراکم شدن محفظه احتراق نام برد . میل لنگ حرکت پیستون را به حرکت چرخشی تبدیل میکند و این نیرو به فلایویل منتقل میشود . حرکت چرخشی از طریق تسمه تایم به میل سوپاپ انجام میشود و در صورت بروز مشکل در میل لنگ میتواند باعث آسیب به تسمه تایم خودرو گردد .
یکی دیگر از مهمترین وظایف میل لنگ میتوان به انتقال حرکت به ژنراتور یا آلترناتور اشاره کرد . انتقال نیرو به واتر پمپ ، انتقال حرکت به پمپ هیدورلیک فرمان و کمپرسور کولر ، انتقال نیرو به گیربکس و چرخ‌ها ، انتقال حرکت دورانی به پولی پروانه و ….. از دیگر وظایف میل لنگ میباشد و در صورت خرابی آن باعث بروز مشکل در این قطعات میگردد.

اجزای میل لنگ

میل‌ لنگ در قسمت پایین موتور بالای مخزن موتور قرار دارد و شامل اجزای زیر میباشد :

  • محور اصلی : به محورهایی که در رستای یکدیگر قرار میگیرند محور اصلی میگویند .
  • وزنه‌های تعادل : محورهای متحرک میل لنگ درراستای محورهای اصلی نیست در نتیجه نیاز به وزنه‌ تعادل در سمت مخالف محورهای متحرک که به میل لنگ متصل است .
  • لنگ ها
  • بازوی لنگ
  • محل اتصال فلایویل
  • محل اتصال پولی یا چرخ دنده
اجزای میل لنگ

علائم خرابی میل لنگ و تاثیر آن بر عملکرد خودرو

علائم خرابی میل‌لنگ شامل موارد زیر میباشد :

  • لرزش غیر عادی : در صورت خرابی میل لنگ در خودرو لرزش‌های غیر عادی احساس میشود این لرزش‌ها کاملا حتی در حالت سکون و سرعت کم قابل تشخیص میباشد .
  • صداهای غیرعادی : در حالت خرابی میل لنگ صداهایی مثل کوبیدن یا ضربه‌های سنگین را به دلیل برخورد نادرست بین میل‌لنگ و سایر اجزای موتور در خودرو ایجاد میشود .
  • کاهش عملکرد موتور : خرابی میل‌لنگ باعث کاهش بازدهی و قدرت موتور در حین شتاب‌گیری و افزایش قدرت موتور میگردد.
  • اختلال در روشن شدن موتور : در صورت اختلال زیاد در میل‌لنگ موتور خودرو در استارت خوردن دچار اختلال میگردد .
  • اختلال در سیستم قدرت : از جمله اختلال‌های دیگر در خرابی‌های ایجاد شده میل لنگ میتوانیم به عدم کارکرد صحیح سیستم انتقال قدرت اشاره کنیم زیرا در این حالت این سیستم نمیتواند حرکت چرخشی مناسب و پایداری را ایجاد کند .
  • افزایش مصرف سوخت : همچنین میتوانیم به اختلال در کارکرد موتور خودرو و در نتیجه افزایش مصرف سوخت اشاره کنیم .

تشخیص دقیق مشکلات مربوط به میل‌لنگ اغلب نیازمند بررسی‌های فنی توسط یک مکانیک ماهر است. این می‌تواند شامل بازرسی‌های بصری، بررسی‌های تعادل و تحلیل صدا، و گاهی اوقات استفاده از تجهیزات تخصصی برای ارزیابی وضعیت داخلی موتور باشد. در صورت مشاهده هر یک از این علائم، توصیه می‌شود خودرو به سرعت به تعمیرگاه مراجعه کند تا از آسیب‌های بیشتر و هزینه‌های گزاف جلوگیری شود.

راهکارهای افزایش طول عمر میل لنگ خودرو

افزایش طول عمر میل لنگ خودرو می‌تواند به افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری منجر شود. در ادامه، چند راهکار برای افزایش طول عمر میل لنگ خودرو را آماده کردیم :

  • استفاده از مواد با کیفیت بالا و مقاوم در ساخت میل لنگ می‌تواند به افزایش طول عمر آن کمک کند. موادی مانند فولاد‌های مقاوم به خستگی و انواع آلیاژها می‌توانند عمر میل لنگ را افزایش دهند.
  • استفاده از روغن‌های موافق با شرایط کاری، منظم و به میزان مناسب برای روغندهی میل لنگ، می‌تواند از سایش و خرابی زودرس جلوگیری کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد اهمیت روغن کاری به مقاله سیستم روغن کاری موتور خودرو ،چرا کار کرد صحیح این سیستم بسیار حیاتی است؟ مراجعه کنید .
  • انجام تعمیرات و نگهداری‌های دوره‌ای به موقع می‌تواند مشکلات کوچک را پیش از تبدیل به مشکلات جدی‌تر شناسایی کرده و جلوی آسیب‌های بیشتر را بگیرد.
  • قطعات فرسوده یا آسیب‌دیده، به عنوان مثال رولمان‌ها، باید به موقع تعویض شوند تا از ایجاد مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.
  • تعادل مناسب چرخ‌ها به ویژه در خودروهایی با سیستم‌های آچار و چرخ‌های بزرگ می‌تواند از خستگی ناشی از عدم تعادل جلوگیری کند و به میل لنگ کمک کند .
  • رعایت قوانین رانندگی، جلوگیری از شتاب و ترمزهای ناگهانی، و رانندگی با سرعت معقول می‌تواند به حفاظت از میل لنگ و سیستم‌های مرتبط کمک کند.
  • اگر خودرو دارای سیستم‌های هوازی یا هیدرولیکی است، مطمئن شوید که فشارها و نوع مایعات مناسب برای شرایط عملیاتی خودرو استفاده می‌شوند .
  • نصب خنک‌کننده‌های مناسب می‌تواند از افزایش دما و سایش در محل‌های حساس مثل رولمان‌ها جلوگیری کند .

حرف آخر

متاسفانه نوسانات قیمتی بازار داخلی و نبود نظارت صحیح موجب شده در تصمیم گیری‌های تعمیراتی صرفا فقط فاکتور مبلغ و مقرون به صرفه بودن مورد توجه قرار گیرد که البته بی اهمیت هم نیست ولی نه در حدی که تمام اصول و قواعد فنی را زیر پا بگذارد . امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده و به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند ، که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم موتوری هیوندای و یا خرید محصولات جینیون پارت به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک خریداری کنید .

کارشناسان فروش مرکز یدک سعی دارند که در امور مشاوره و خرید همراه شما عزیزان باشند تا اجناس مورد نظر خود را با بالاترین کیفیت و مناسب ترین قیمت ( نازل ترین قیمت لزوما متضمن کیفیت نیست ) تهیه فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *