تعمیر و نگهداری خودرو

علت های سفت شدن فرمان هیدرولیک و علائم خرابی جعبه فرمان خودرو

شاید برای شما اتفاق افتاده باشد ، زمانی که سوار خودرو می شوید و می خواهید استارت خودرو را بزنید ، ماشین استارت نمی خورد و فرمان سفت می شود و نمیتوانید آن را بچرخانید . یکی از اجزای مهم خودرو ، سیستم فرمان خودرو است که مسیر خودرو را کنترل می کنند . زمانی که این مشکل برای این سیستم اتفاق بیوفتد ، برای رانندگان کاملا محسوس است . ما در این مقاله به شما کمک میکنیم که علت سفت شدن فرمان هیدرولیک خودرو و راهکارهای حل مشکل را بدانید .

علل اصلی سفت شدن فرمان هیدرولیک

باد تایرخودرو : اگر احساس کردید فرمان شما سفت شده است و نمیتوانید آن را بچرخانید ، در مرحله اول باد لاستیک ها را چک کنید . اگر میزان فشار و باد تایر خودرو کم باشد ، مشکل در فرمان دهی بیشتر احساس می شود . فشار باد تایرها باید طبق استاندارد کارخانه سازنده خودرو باشد . نامیزان بودن تایر های جلو خودرو ، فشار و استهلاک در جلوبندی ، در فرمان دهی خودرو تاثیر منفی می گذارد . در کل اگر تایر های جلو به یک اندازه باد نداشته باشند ، به تنظیم زاویه اتصال چرخ ها لطمه خواهد زد و چرخاندن فرمان را سخت می کند . بنابراین حتما باید به صورت منظم باد تایر خودروتان را چک کنید .

سایز رینگ و لاستیک :زمانی که از لاستیک و رینگ موتور آزرا پهن برای خودرو استفاده کنید ، تا حد زیادی باعث سفت شدن فرمان هیدرولیک خواهد شد ، به علت استفاده از آج های درشت ، باعث ایجاد اصطحکاک بیشتر و درادامه موجب سفت شدن فرمان می شود .

شل شدن تسمه هیدرولیک : کار اصلی تسمه هیدرولیک این است که نیرو را از موتور به پمپ هیدرولیک انتقال دهد . شل بودن تسمه هیدرولیک یا تسمه دینام هیوندای وراکروز – IX55 به مرور زمان موجب فرسودگی و در نهایت باعث پارگی تسمه هیدرولیک خواهد شد . با پاره شدن تسمه ، هیچ نیروی دیگری به پمپ نمی رسد و موجب تکان نخوردن فرمان شما می شود . در صورت پارگی ، ساییدگی این قطعه را هر چه سریع تر تعویض نمایید .

وجود هوا در سیستم فرمان : وقتی که پس از چند کیلومتر رانندگی هوا به داخل سیستم فرمان نفوذ کند فرمان شما سفت می شود . با چرخاندن فرمان صدای ناهنجاری از زیر کاپوت خواهید شنید که ، از علل وجود هوا در سیستم فرمان است و وقتی که سرعت ماشین پایین باشد ، صدایی به مراتب بدتر به گوش می رسد .

روغن هیدرولیک : کیفیت روغن هیدرولیک در سیستم فرمان تایر نقش بسزایی دارد ، ولی باید در نظر داشته باشید که این روغن به هر میزانی که با کیفیت باشد ، هر دو سال یک بار باید تعویض شود ، زیرا روغن هیدرولیک آلودگی را جذب می کند و چرخاندن و حرکت فرمان را برای راننده سخت می کند . ضمن اینکه سفت شدن فرمان هیدرولیک ممکن است به این خاطر باشد که روغن هیدرولیک کم شده باشد . یکی از نشانه هایی که می توانید متوجه کاهش روغن هیدرولیک خودرو شوید این است که ، در هنگام چرخاندن فرمان صدای جیغ مانندی می آید .از دیگرعلت های آن می تواند متمایل شدن فرمان به یک سمت و نشتی از شیلنگ های فشار قوی یا ضعیف یا جعبه دنده باشد .

خرابی پمپ هیدرولیک : در سیستم روان کنندگی فرمان ، پمپ هیدرولیک نقش بسزایی دارد ، چرا که وظیفه جابه جایی روغن را برعهده دارد . اگر خودروی شما قدیمی است یا کارکرد بالایی داشته طبیعی است که ، این قطعه دچار فرسایش شده باشد . یکی از نشانه های خرابی پمپ هیدرولیک اصلی هیوندای توسان قدیم ، صدای زوزه کشیدن در هنگام چرخاندن فرمان است .

خرابی پمپ هیدرولیک

جعبه فرمان : وظیفه جعبه فرمان این است که ، نیروی چرخشی فرمان را به چرخ ها منتقل کند یکی از علت های اصلی سفت شدن فرمان صبح هنگام مشکل در جعبه فرمان است . به علت سرما ، فرمان خودرو سفت می شود با گرم شدن سیستم از این حالت خارج می شود . اگر ماشین بیش از 10 کیلومتر کارکرد داشته باشد ، احتمال خرابی جعبه فرمان اصلی سانتافه 2016 آن در اثر فرسودگی زیاد می باشد .

مشکلات جلوبندی خودرو : بوش ها و سیبک ها و سایر لوازم جلوبندی ، قطعاتی هستند که در سیستم تعلیق و فرمان استفاده می شوند . خرابی این قطعات و وجود مشکلات در سایر قطعات جلوبندی این خودرو ، حتما باعث سفتی و بروز مشکلات در فرمان پذیری و هندلینگ خودرو خواهد شد .

علائم خرابی جعبه فرمان خودرو

  • لرزش فرمان
  • صدای غیر عادی فرمان
  • نشت روغن هیدرولیک
  • عدم فرمان پذیری خودرو

نکاتی که موجب پیشگیری از خرابی جعبه فرمان می شود

برای پیشگیری از خرابی جعبه فرمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رانندگی با ایمنی کامل :

  • در هنگام رانندگی در جاده های ناهموار ، از سرعت بالا خودداری کنید .
  • از تکان دادن و چرخاندن بیش از اندازه فرمان در جاده خودداری کنید .
  • جلوگیری از ضربه زدن به فرمان 

استفاده از لوازم جانبی مناسب و اصولی :

  • استفاده از رینگ ها و لاستیک ها در سایز مناسب 
  • خرید لاستیک های با کیفیت و متناسب با نوع خودرو 
  • اجتناب از لوازم جانبی غیر استاندارد و از کیت های افزایش ارتفاع غیر مجاز که به سیستم فرمان فشار وارد می کنند
  • توجه به علائم هشدار 
  • اگر علائمی مثل صدای ناهنجار ، فرمان ناپذیری خودرو و یا سفت شدن فرمان را مشاهده کردید به یک تعمیرگاه مراجعه کنید 

تعویض روغن هیدرولیک فرمان :

بررسی سیستم تعلیق خودرو :

  • بوش ها ، سیبک موجگیر و کمک فنر جلو راست سانتافه 2016 را به طور منظم نگاه کنید و در صورت خرابی آن ها را تعویض کنید .
  • از قطعات با کیفیت با متناسب با خودرو استفاده کنید .
  • از اصل و اورجینال بودن قطعات به خصوص لوازم بدنه ای خودرو و لوازم یدکی جلوبندی آن و متناسب بودن قطعه با خودرو مطمئن شوید .

جمع بندی نهایی

ما در این مقاله به بررسی دلایلی که موجب سفت شدن فرمان هیدرولیک ، علائم سفت شدن فرمان و کمک های پیشگیرانه برای جلوگیری از سفت شدن فرمان پرداختیم . امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده و به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند ، که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم موتوری هیوندای و یا خرید محصولات جینیون پارت به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک خریداری کنید .

سوالات متداول

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست ؟

یکی از مهترین علت های آن آسیب دیدگی جعبه فرمان است . علت های دیگرآن کم بودن روغن هیدرولیک ، وجود باد در سیستم فرمان و … است .

جعبه فرمان چه وظیفه ای دارد ؟

وظیفه جعبه فرمان این است که ، نیروی چرخشی فرمان را به چرخ ها منتقل کند .

چگونه هوا وارد سیستم فرمان می شود ؟

وقتی که پس از چند کیلومتر رانندگی هوا به داخل سیستم فرمان نفوذ کند فرمان شما سفت می شود . با چرخاندن فرمان صدای ناهنجاری از زیر کاپوت خواهید شنید که ، از علل وجود هوا در سیستم فرمان است .و وقتی که سرعت ماشین پایین باشد ، صدایی به مراتب بدتر به گوش می رسد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *