تعمیر و نگهداری خودرو

اگر ترمز خودرو نگرفت چه اقداماتی انجام دهیم ؟

فکر کنید در جاده در حال رانندگی هستید و میخواهید وارد فرعی شوید . پدال ترمز را که فشار می دهید ، ناگهان متوجه می شوید که ترمز خودرو نمیگیرد ! با خود فکر می کنید که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت به خودروی جلویی بزنید یا به صخره یا سنگ های بزرگ جاده بزنید و … تا بتوانید خودرو را متوقف کنید . در واقع بریدن ترمز یکی از وحشتناک ترین اتفاقاتی است که در هنگام رانندگی ممکن است رخ دهد . ما در این مقاله به شما کمک می کنیم تا بتوانید در هنگام  نگرفتن ترمز خودرو از وقوع حوادث جلوگیری کنید و کارهای لازمه را انجام دهید .

راه حل های اضطراری در هنگام نگرفتن ترمز خودرو 

در زیر لیستی از اقدامات ضروری در هنگام نگرفتن ترمز خودرو را برای شما آماده کردیم این موارد شامل : 

1-برخورد به پشت خودروهای دیگر

برخورد به پشت خودرو های دیگر در جاده جزو راهکارهایی است که کمک می کند تا سرعت شما کاهش پیدا کند . به هر حال باید اتومبیلی را انتخاب کنید که هم سرعت با شما باشد و از استحکام خوبی برخوردار است . برخورد شما با اتومبیلی که سرعت پایینی دارد باعث توقف و کاهش سرعت خودروی شما می شود . قبل از وارد کردن ضربه به خودروی جلویی حتما با بوق به او هشدار خطر را بدهید تا متوجه شود . ضربه را مستقیم وارد کنید و به گوشه ضربه نزنید زیرا ، باعث منحرف شدن دو خودرو می شود و وضعیت خطرناکی اتفاق میوفتد . تا جایی که امکان دارد سرعت شما باید آهسته شود .

2-یافتن مکانی مناسب برای تصادف

اگر قادر نیستید که اتومبیل را به طور کامل متوقف کنید ، باید جاده را بررسی کنید تا به یک نقطه ایمن برای ساییدن و ضربه خوردن خودرو برسید .اگر راهکارهای بالا موثر نبود ، به دنبال چیزی برای تصادف باشید . بهترین راهکاری که می توانید داشته باشد ، پیدا کردن یک برآمدگی بر پشت است که با آن سرعت خود را کاهش دهید . یا به دنبال علف های پرپشت بگردید و سرعت خودرو را با رانندگی بر روی علف ها کاهش دهید . و اگر هیچکدام از این موارد پیدا نشد ، اتوموبیل را به خاکی بکشید اما به دلیل شن و ماسه موجود در جاده ، سرعت شما به شدت کاهش پیدا می کند ، پس مراقب باشید تا آسیب نبینید . اگر در کنار جدول بودید ، بهترینی و ایمنی ترین راه برخورد با جدول کنار جاده است . ودر نتیجه فرمان را سفت بگیرید زیرا در اثر برخورد با آن ها ، کنترل اتومبیل از دست شما خارج می شود .

راهکارهای پیشنهادی در هنگام نگرفتن ترمز خودرو

1- آرامش خود را حفظ کنید : از مضطرب شدن و عصبانیت خوداری کنید . از حرکت زیادی جدا خوداری کنید زیرا ، باعث می شود شرایط خطرناکی را رقم بزنید . پس آرامش خود را حفظ کنید و اعصابتان را کنترل کنید .

2- پدال گاز : پدال گاز را رها کنید و اگر کروز کنترل دارید آن را خاموش کنید .

3- بررسی رفتار پدال ترمز : اگر پدال ترمز نرم است ، ممکن است که روغن ترمز کم کرده باشید یا سیلندر اصلی آن خراب شده باشد . در این موقعیت شاید بتوانید با چندبار فشار دادن ترمز ، کنترل وسیله را بدست آورید . اگر پدال ترمز سفت باشد ، بررسی کنید چیزی مثل بطری آب در زیر آن گیر در کرده باشد اما در این موقعیت چشم از جاده برندارید ترجیحا در این مورد از مسافران دیگر کمک بگیرید تا زیر ترمز را چک کنند .

4-پدال ترمز را فشار دهید : پدال ترمز را چندین بار پشت سر هم فشار دهید تا مقدار فشار لازم برای توقف اتومبیل را فراهم آورید . این کار ممکن است مدتی طول بکشد اما ، حتما آن را امتحان کنید. اگر سیستم ترمز خودروی شما از نوع ABS باشد ، باز هم اینکار را انجام دهید زیرا ترمز ABS فقط زمانی فعال می شود که ترمز را بگیرید . در نتیجه تا جایی که می شود محکم پدال ترمز را فشاردهید .

 

پدال ترمز را فشار دهید

5- دنده را معکوس بکشید : اگر اتومبیل شما اتومات است ، آن را در حالت دستی قرار دهید و دنده را 1 یا 2 کنید . اگر اتومبیل شما دنده دستی است ، سعی کنید کم کم دنده را کم کنید . یعنی اول دنده را 3 کنید و بعد از کم شدن سرعت آن را 2 کنید . در نتیجه این را بدانید که ناگهانی به دنده 1 شیفت نکنید زیرا ممکن است که ، کنترل خودرو از دست شما خارج شود .

6- چشمان خود را به جاده بدوزید : سرتان را تکان ندهید و فقط حواس تان به جلو باشد و سعی کنید از موانع خطرناک دوری کنید

7- ترمز دستی را بکشید : سعی کنید ترمز دستی را کم کم بکشید و سرعت اتومبیل را کاهش دهید . البته در نوع اتوماتیک ، باید پدال ترمز اضطراری را کم کم فشار دهید . حتما دقت کنید که ناگهانی ترمز دستی را تا انتها نکشید . اگر احساس کردید که چرخ های عقب قفل شده و صدا می دهد ، کمی ترمز دستی برقی اصلی سانتافه را رها کنید تا چرخ ها حرکت کند و سپس در همین نقطه ترمز دستی را نگه دارید تا به کاهش سرعت اتومبیل شما کمک کند و شما کنترل خوبی روی وسیله نقلیه داشته باشید .

 

ترمز دستی را بکشید

 

8- به خودرو های دیگر هشدار دهید : فلاشرها یا همان چراغ های خطر اتومبیل را روشن کنید . بوق بزنید و رانندگان دیگر را مطلع وضعیت خطرناک خود بکنید زیرا ، ممکن است که ، آن ها متوجه وضعیت شما نشوند . حتما شیشه های پنجره را پایین داده زیرا ، هم اصطکاک هوا به توقف خودروی شما کمک میکند هم شما میتوانید با سرو صدا پیاده یا خودروهای دیگر را از این وضعیت مطلع کنید .

 

به خودرو های دیگر هشدار دهید

 

9- از اصطکاک جاده استفاده کنید : اگر جاده پیش روی شما ، دارای حاشیه است ، روی آن ها حرکت کنید و فرمان را کمی به چپ و راست جابجا کنید تا در اثر اصطکاک سرعت شما کم شود . شما می توانید از سمت راست جاده به سمت چپ وبالعکس تغییر لاین دهید تا سرعت شما در اثر اصطکاک کاهش پیدا کند . البته دقت داشته باشید که این کار در سرعت بالا ممکن است ، باعث واژگونی اتومبیل شود .

10-از موانع محیطی استفاده کنید : اگر مجبور شدید که به سرعت توقف کنید ، باید از موانع طبیعی کمک بگیرید . این کار اصلا پیشنهاد و راه حل خوبی نیست و کنترل اتومبیل را کاهش می دهد اما اگر مجبور هستید به عنوان آخرین راه حل از آن استفاده کنید

استفاده از عوارض زمین : سرعت گیرها ، دست اندازها ،حاشیه های جاده می توانند در کاهش سرعت موثر باشد . پس از پستی و بلندی های جاده استفاده کنید و به دنبال آن ها باشد تا سرعت خودرو پایین بیایید .

استفاده از کیسه سیمان یا بشکه آب : در برخی مواقع این نوع بازدارنده ها در جاده می توانند در کاهش سرعت اتومبیل موثر باشند . در نتیجه تلاش کنید تا لاستیک اصلی هیوندای توسان قدیم را به بغل این موانع تماس دهید تا سرعت شما کاهش یابد . دقت کنید با سر یا بدنه به آن برخورد نکنید زیرا ، باعث آسیب رساندن به اتومبیل و شما و مسافرین می شود .

11- تماس با موانعی مثل درختچه ها : موانعی همچون بوته ها و درختچه های کوچکتر از 1 متر می تواند اتومبیل شما را متوقف سازند . حتما باید از درختچه ها و بوته های کوچک را انتخاب کنید زیرا ، اگر بزرگتر از 1 متر باشد یا خیلی محکم و استوار باشد ممکن است با خطر مرگ مواجه شوید .

 

نکات و توصیه های مهم برای جلوگیری از بریدن ترمز خودرو 

1- تنها با تعویض لنت های ترمز جلو هیوندای وراکروز – IX55 در زمان مناسب و همچنین بازدید دوره ای سطح روغن ترمز و فیلتر روغن فلزی اسپورتیج ، باعث پیشگیری از این اتفاقات می شود . در واقع بهترین راه حل ، بازدید به موقع سیستم کنترل خودرو و اهمیت دادن به تغییرات آن است .

2-ترمز گرفتن در سرازیری : اگر در سرازیری حرکت می کنید ، از گرفتن ترمز بیش از حد خوداری کنید زیرا ، لنت های ترمز بیش از اندازه داغ می شوند و سیستم ترمز از کار میوفتد . لذا اگر نیازی به گرفتن ترمز دارید ، کمی ترمز کنید ، معکوس بکشید و ترمز را رها کنید ، کمی که جلوتر رفتید دوباره ترمز را بگیرید و سرعت را کم کنید . به هیچ وجه به صورت پیوسته ترمز را نگه ندارید . در سرازیری از معکوس کشیدن و ترمز دستی بیشتر استفاده کنید .

3- اگر موتور اتومبیل در ترمز گیری به شما کمک نکرد و همچنان با همان سرعت به حرکت ادامه داد ، باید خودرو را به مسیری راهنمایی کنید که موتور دود کند ، و دنده را هم خلاص کنید . هرچند این کار به موتور آسیب می رساند ، اما شما دچار مشکل بزرگتری می شوید .

4- وقتی در حال حرکت هستید دنده اتومات را در وضعیت P قرار ندهید . این کار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قادر به کنترل وسیله نقلیه نخواهید بود .

5-چراغ ترمز عقب علاوه بر نشان دادن اینکه شما در حال ترمز گرفتن هستید ، نکته ی دیگری را نیز بازگو می کند . قبل از شروع به رانندگی حتما این چراغ ها را کنترل کنید . اگر با گرفتن ترمز روشن می شوند ، سیستم ترمز مشکلی نخواهد داشت . حتما دقت کنید که اگر محکم ترمز را بگیرید تا این چراغ ها روشن شوند ، نصف قدرت سیستم شما از بین رفته است . احتمالا یا لنت ترمز ساییده شده یا روغن ترمز کم شده است . در خصوص چراغ ترمز اگر در حین رانندگی به طور خودکار روشن شدند ، نشان از وجود نقص در سیستم ترمز است .


6- لنت ترمز خیس ، قدرت ترمزگیری را به شدت کاهش می دهد . پس در روزهای بارانی یا رد شدن از مکانی خیس ، بهترین کار روشن کردن چراغ های عقب ، حرکت با دنده سنگین و گرفتن ترمز کم می باشد . وقتی از منطقه خیس خارج شدید ، جهت خشک کردن لنت ها کافی است ، کمی ترمز را فشار دهید . این عمل را چند بار تکرار کنید و پدال ها را رها کنید تا لنت ها خشک شوند .

نکات مهم هنگام نگرفتن ترمز خودرو

1- معکوس کشیدن نامناسب باعث صدمه زدن به موتور می شود . مخصوصا اگر دنده عقب را جا بزنید .

2- هنگامی که موفق شدید اتومبیل را متوقف کنید ، تا زمانی که مطمئن نشدید که مشکل حل شده ، به هیچ وجه شروع به حرکت خودرو نکنید .

3-هرگز در هنگام رانندگی و ترمز گرفتن ، اتومبیل خود را خاموش نکنید چرا که سیستم هیدرولیک و ترمز به موتور وابسته هستند . اگر اتومبیل را خاموش کنید سیستم هیدرولیک قدرت پمپینگ ترمز را سه برابر افزایش می دهد . بنابراین در شرایط اضطراری ، فقط سوئیچ را در حالت دوم قرار دهید . بدین ترتیب سیستم تعلیق قفل نخواهد شد .

جمع بندی نهایی

دراین مقاله ما به شما کمک کردیم تا با استفاده از راهکارهایی پیشنهادی بتوانید در هنگام نگرفتن ترمز خودرو در حین رانندگی اقدامات لازمه را انجام دهید. سالم بودن قطعات خودرو یکی از مهم ترین دلایل وقوع این حادثه در حین رانندگی است .پس حتما در خرید قطعات خودرو دقت کافی به خرج دهید . امروز در کشور ما ، خرید قطعات اورجینال خودرو های وارداتی کاری بسیار دشوار بوده و به علت وجود قطعات دست دوم با قیمت پایین تر در بازار فروش ، بسیاری از صاحبان خودرو های وارداتی اقدام به خرید می کنند ، که این موضوع باعث آسیب رساندن به خودروی آن ها می شود . صاحبان این خودروها می توانند برای صرفه جویی در زمان خود و خرید قطعات مورد نیاز با پایین ترین قیمت ، برای خرید تمامی لوازم موتوری هیوندای و یا خرید محصولات جینیون پارت به صورت اصل با گارانتی و ضمانت اورجینال بودن کالا از فروشگاه اینترنتی مرکز یدک خریداری کنید .

سوالات متداول

اگر ترمز خودرو نگرفت چیکار کنیم ؟

راهکارهای اضطراری را می توانید در این مقاله بخوانید .

علت سفت شدن فرمان هیدرولیک چیست ؟

یکی از مهترین علت های آن آسیب دیدگی جعبه فرمان است . علت های دیگرآن کم بودن روغن هیدرولیک ، وجود باد در سیستم فرمان و … است

قرار دادن دنده روی P در هنگام حرکت خودرو منجر به چه اتفاقی می شود ؟

وقتی در حال حرکت هستید دنده اتومات را در وضعیت P قرار ندهید . این کار باعث قفل شدن خودکار فرمان می شود و دیگر قادر به کنترل وسیله نقلیه نخواهید بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *