تعمیر و نگهداری خودرو

پس از روشن شدن چراغ اخطار بنزین چند کیلومتر می توان رانندگی کرد؟

شما هم تا به‌حال رانندگانی را دیده‌اید که به علت بی‌توجهی و حواس‌پرتی به چراغ پمپ بنزین روشن‌، کار دست خود می دهند و مدت زمان زیادی مجبور می‌شوند در کنار جاده‌ها معطل بمانند، روشن شدن یکی از چراغ های اضافی خودرو یکی از پر دغدغه ترین مسائل اکثر رانندگان است. ‌
سوال اساسی این است که وقتی در اتومبیلی چراغ سوخت روشن مـی‌شود، میتوان چند کیلومتر دیگر حرکـت کرد و به رانندگی ادامه داد تا خود را به پمپ بنزین رساند؟ اگر شما هم علاقه به دانستن پاسخ این سوال دارید با ما همراه باشید.

چراغ پمپ بنزین خودرو در چه زمانی روشن می‌شود؟

چراغ پمپ بنزین در همه خودرو ها از جمله چراغ پمپ بنزین النترا به ‌منزله اخطار سوخت خودرو است. به طور کلی چراغ سوخت در یک اتومبیل زمانی روشن می‌شود که مقدار بنزین موجود در باگ حدود 10 تا 15 درصد کل آن را تشکیل دهد.
البته این مقدار تقریبی هست که بسته به نوع خودرو شما این امکان وجود دارد که زمان روشن شدن چراغ اخطار کمبود سوخت تغییر کند. با این وجود بسته به نوع خودرو، هنگامی که چراغ اخطار سوخت روشن می شود، تقریبی حدود 4 تا 15 لیتر بنزین در باگ خودرو شما موجود است، به طوری که بسته به وجود ترافیک و مصرف سوخت ماشین خود به طور تقریبی مسافتی حدود 30 تا 130 کیلومتر با خودرو خود می توانید رانندگی کنید.

پایین بودن میزان چراغ پمپ بنزین

مقدار مسافتی که خودروها می توانند با چراغ روشن بنزین خود بپیمایند:

اگر بخواهیم مقدار سوخت مصرفی را در حالت عادی خودرو بدون ترافیک محاسبه کنیم، خودرو های متفاوت مقدار مسافت مختلف را میتوانند بپماییند، این مقدار مصرف در چند تا از پر مصرف ترین خودرو‌ها محاسبه شده است:

  • پراید: این مدل خودرو با مصرف شهری حدود 6.5 در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین می‌تواند‌، تقریبی مسافتی حدود 130 کیلومتر را طی کند.
  • پژو 206: خودرو پژو 206 با مصرفی حدود 8.9 در مصارف شهری، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین می‌تواند‌، تقریبی حدود 109 کیلومتر را طی نماید.
  • رنو کولئوس: رنو کولئوس با مصرف 11.8 در سطح شهر، میتواند از لحظه ای که چراغ بنزین روشن می‌شود، مسافتی حدود 80 الی 85 کیلومتر را بپیماید.
  • سوزوکی ویتارا: این مدل شاسی بلند ژاپنی با مصرف شهری 12.5 لیتر در هر 100 کیلومتر، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین می تواند تقریبی مسافتی حدود 80 کیلومتر را طی نماید.
  • پژو 405‌: این مدل پژو با متوسط مصرف شهری 12.8 لیتر، می‌تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، مسافتی حدود 76 کیلومتر را طی کند.
  • سمند: خودرو سمند با متوسط مصرف شهری حدود 11 لیتر می‌تواند در شرایط بدون ترافیک از لحظه روشن شدن چراغ بنزین ، تقریبی مسافتی حدود 89 کیلومتر را بپیماید.
  • ساندرو: خودرو ساندرو‌، متوسط با مصرف9.4 در شهر، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین می‌تواند، مسافتی حدود 104 کیلومتر را طی نماید.
  • ال 90: این مدل خودرو با متوسط مصرف 9 لیتر در شهر ، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، تقریبی حدود 108 کیلومتر را بپیماید.
  • اوانته‌: هیوندای آوانته یک مدل خودرو کامپکت کره ای است که با متوسط مصرف شهری 9.5، از لحظه روشن شدن چراغ بنزین میتواند، حدود 103 کیلومتر را طی نمایید.
  • توسان‌: هیوندای توسان، یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای بازار ایران است ، این خودرو با مصرف 10.2 در شهر، می تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، تقریبی مسافتی حدود 96 کیلومتر را طی کند.
  • سانتافه :در اوایل سال 2001 ایده های جدید شرکت کره‌ای هیوندای برای رقابتی آشکار با ماشین های هم دوره ای خودش به ثمر نشست و مدل جدید با اسم سانتافه که نام شهری در نیومکزیکو است تولید شد و به سرعت در آمریکای شمالی تبدیل به محبوب ترین خودرو خانواده شد. این خودرو با مصرف 11.8 لیتر در هر 100 کیلومتر،می‌تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین تقریبی مسافتی حدود 83 کیلومتر را طی نماید.
  • ورنا: خودرو ورنا با مصرف 7.6 در شهر، می‌تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 128 کیلومتر را بپیماید.
  • مزدا 3‌: مزدا 3 محبوب ترین مدل مزدا در سر تا سر دنیا است که علت آن کیفیت بالا‌، سواری آرامش بخش و بدون لرزش‌، طراحی جذاب‌ و ….. است که متوسط با مصرف 9.8 در شهر، می‌تواند از لحظه روشن شدن چراغ بنزین، حدود 100 کیلومتر را طی نمایید.

عوامل موثر در مسافت قابل پیمایش با چراغ سوخت روشن

تا اینجا مطالب مسافت قابل پیمایش با چراغ بنزین روشن در یه سری از خودروها را مورد بررسی قرار دادیم. همین‌طور که چندین بار در مطالب بالا گفته شد اعداد فوق تقریبی هستند. در کنار نوع خودرو شما، مدل آن و همینطور سلامت فنی خودرو روی میزان مصرف سوخت آن تاثیرگذار هستند. طبیعی است که خودو های قدیمی در مقایسه با یک ماشین صفر مدل 1403، مصرف سوخت بیشتری داشته باشد. به علاوه هرگز نباید مشکلات فنی احتمالی در سیستم سوخت رسانی، سنسورها و سایر قسمت های پیشرانه خورو را نادیده گرفت.
موضوع قابل توجه بعد، وضعیت ترافیک در خیابان ها به خصوص کلان‌شهر‌ها است. به طور معمول هر چه میزان سرعت خودرو بیشتر باشد، میزان مصرف بنزین در خودرو کم می‌شود، به همین علت طول تقریبی مسافت قابل پیمایش با چراغ سوخت روشن در انواع خودروها در جاده های بین شهری تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند در حالی که در کلان‌شهر‌هایی همانند تهران مخصوصا در زمان اوج ترافیک، محدوده تقریبی مسافت قابل پیمایش با چراغ سوخت روشن حدود 20درصد کاهش پیدا می‌کند.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ سوخت روشن

در نتیجه ساده‌ترین مشکل رانندگی با چراغ بنزین روشن، ایستادن کنار جاده‌ها و تلف شدن وقت ارزشمند شماست. به همین علت چک‌کردن مقدار بنزین موجود در باگ خودرو پیش از حرکت از واجبات است به دلیل اینکه اگر بنزین خودروی شما در جاده با سرعت بالا تمام شود، ماشین خاموش خواهد شد. به همین سبب سرعت ماشین شما به‌یکباره افت شدیدی پیدا می‌کند و کم می شود. این اتفاق اگر در حالی که سایر خودروها با سرعت در حال تردد هستند پیش بیاید به شدت حادثه‌ساز و خطرناک خواهد شد. همچنین در صورت بی‌احتیاطی راننده می‌تواند تبعات سنگینی برای خود و دیگران به‌دنبال داشته باشد. به علاوه مشکلات فنی و سیستمی دیگر نیز در اثر رانندگی با چراغ سوخت روشن گریبان‌گیر خودروی شما خواهد شد. به علت وجود ناخالصی در بنزین، مقدار زیادی رسوب در انتهای باگ ماشین شما جمع خواهد شدو آسیب های شدیدی به قطعات‌های داخلی ماشین وارد میکند.

جمع‌بندی نهایی

در نهایت ما در این مقاله به بررسی مسافت تقریبی قابل پیمایش در هنگام روشن بودن چراغ بنزین در خودرو‌های مختلف پرداختیم همچنین توضیح مختصری درباره‌ی رانندگی با چراغ سوخت روشن دادیم که این موضوع در دراز مدت باعث آسیب زدن به سیستم داخلی خودرو می‌شود. در صورت آسیب دیدن خودرو و نیاز به تعویض قطعات داخلی، می‌توانید قطعه مورد نظر را به صورت انلاین از نمایندگی فروش قطعات مرکز یدک فراهم نماید.

سوالات متداول

آیا خودرو با چراغ پمپ بنزین روشن می‌تواند حرکت کند؟

بله، به طور کلی چراغ سوخت در یک اتومبیل زمانی روشن می‌شود که مقدار بنزین موجود در باگ حدود 10 تا 15 درصد کل آن را تشکیل دهد.با این وجود بسته به نوع و مدل خودرو، هنگامی که چراغ اخطار سوخت روشن می شود، تقریبی حدود 4 تا 15 لیتر بنزین در باگ خودرو شما موجود است، به طوری که بسته به وجود ترافیک و مصرف سوخت ماشین خود به طور تقریبی حدود 30 تا 130 کیلومتر با خودرو خود می توانید رانندگی کنید.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ سوخت روشن چیست؟

از آسیب های ناشی از رانندگی با چراغ سوخت روشن می‌توان به اتلاف وقت گرانها شما و همچنین آسیب به قطعات داخلی خودرو به دلیل تجمع سرب و ناخالصی های داخل بنزین در داز مدت، امکان به وجود آوردن تصادفات بسیار شدید در جاده‌ها و اتوبان‌هاو..... اشاره کرد.

چه عواملی در مسافت قابل پیمایش خودرو ها با چراغ سوخت روشن موثر هستند؟

عوامل موثر در مسافت تقریبی قابل پیمایش خودرو ها با چراغ روشن پمپ بنزین روشن در هر خودرو ای بستگی به چند عامل مختلف عبارت‌اند از: نوع و مدل خودرو، ترافیک، سلامت فنی قطعات خودرو شما دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *