تعمیر و نگهداری خودرو

19 علت استارت نخوردن خودرو

19 علت استارت نخوردن خودرو

یکی از آن دسته مواردی است که شاید بسیاری از ما تا کنون با آن مواجه شده باشیم مشکل استارت نخوردن خودرومان می‌باشد . از عوامل ساده مرتبط با باتری گرفته تا موارد پیچیده‌تر مانند خرابی در سیستم سیم‌کشی خودرو و یا حتی پارگی تسمه تایم همه و همه مواردی هستند که ممکن است در استارت نخوردن خودرو ما دخیل باشند. در این مقاله سعی داریم تا با بررسی دقیق مواردی که می‌تواند منجر به عدم استارت خودرو شوند بتوانیم بدون نیاز به مراجعه به تعمیرگاه و متحمل شدن هزینه های زیاد منبع وجود این مشکل را پیدا کرده و آن را عیب‌یابی نماییم. با ما همراه باشید.

چرا خودروی من استارت نمی‌خورد؟

بسیاری از ما گمان میکنیم که مشکلات مربوط به عدم استارت خودرو همیشه مربوط به خالی یا ضعیف شدن باتری می‌شود. باید بگوییم بله شاید متداول‌ترین مشکلی که معمولا با آن مواجه میشویم همین خالی شدن باتری، سولفاته کردن یا شل شدن سرباتری‌ها باشد. اما علت این مشکل همیشه یکسان نیست و می‌تواند علل دیگری نیز داشته باشد از جمله پارگی تسمه‌تایم و مواردی از این قبیل که شاید بی‌توجهی به آن‌ها ما را متحمل هزینه‌های هنگفتی نماید. در ادامه به بررسی هر یک از این مشکلات خواهیم پرداخت.

مهم‌ترین دلایل استارت نخوردن ماشین

  1. تمام شدن سوخت خودرو
  2. قفل شدن موتور خودرو
  3. خرابی باطری خودرو
  4. مشکلات مربوط به سوئیچ خودرو
  5. معیوب بودن استارت خودرو
  6. سوختن فیوز های خودرو
  7. خرابی دینام خودرو
  8. گرفتگی فیلتر هوا
  9. معیوب بودن شمع ها
  10. قفل بودن فرمان ماشین
  11. ایراد در سیم کشی خودرو
  12. مسدود بودن فیلتر سوخت
  13. آسیب دیدگی تسمه تایم
  14. شکستگی دلکو
  15. ایراد در سیستم ضد سرقت و امنیتی خودرو
  16. عدم چرخش سوئیچ
  17. کثیف بودن پایانه های باتری
  18. خرابی پمپ سوخت
  19. مشکلات در سیستم آلارم یا قفل‌های امنیتی

1- تمام شدن بنزین


یکی دیگر از شایع ترین دلایل استارت نخوردن خودرو کم بودن یا تمام شدن سوخت آن می‌باشد که در این حالت تنها کافیست باک خودرو را از بنزین پر کنید . (در این صورت خودرو استارت می‌خورد اما روشن نمیشود)

تمام شدن بنزین یکی از دلایل استارت نخوردن خودرو

2- قفل شدن موتور خودرو


این مشکل معمولا ناشی از شکستن و یا چسبیدن یاتاقان هیوندای توسان ، یاتاقان های شاطون ها، جمع شدن آب سر پیستون ها و محفظه احتراق، سوختن واشر سر سیلندر، شکستن استارت و قرار گرفتن قطعات شکسته بین دنده فلایول میباشد.

3- باتری ضعیف یا خراب


یکی از معضلات اصلی استارت نخوردن خودرو، وجود باتری ضعیف یا تخلیه شده است. باتری اتومبیل مسئول تأمین نیروی لازم برای به حرکت درآوردن و شروع به کار موتور می‌باشد. اگر باتری به دلیل عدم استفاده یا مشکلات دیگر ضعیف شده یا خالی شده باشد، چراغ کیلومتر روشن می‌شود اما خودرو استارت نمی‌خورد. 

علت استارت نخوردن خودرو

4- مشکل در سوئیچ خودرو


سوئیچ ابزار کلیدی روشن کردن خودرو است که از یک مغزی و تعدادی رشته سیم تشکیل شده است. وظیفه سوئیچ تامین و انتقال برق از باتری به سمت قطعات داخلی خودرو می باشد. برای تشخیص سوئیچ معیوب کافی است سوئیچ را در حالت باز قرار دهیدو در صورتی که چراغ های هشدار دهنده روشن نشوند، ممکن است سوئیچ معیوب است. 

5- معیوب بودن استارت خودرو


قطعه استارت یکی از مهم ترین قطعات به کار رفته در خودرو به منظور روشن شدن آن می‌باشد.  از نشانه های خرابی استارت می توان به دیر روشن شدن و یا بد استارت خوردن خودرو اشاره کرد.

6- سوختن فیوز های خودرو


در صورت سوختن هر یک از فیوز های مرتبط با استارت منجربه استارت نخوردن خودر می شود که نیازمند تعویض فیوز سوخته شده میباشد .

7- خرابی دینام خودرو


خرابی دینام نیز می‌تواند یکی از عوامل عدم استات خودرو باشد. دینام یک قطعه بسیار مهم در سیستم الکتریکی خودرو است که مسئولیت شارژ باتری و تأمین برق برای تمامی قطعات الکتریکی خودرو را بر عهده دارد. در صورتی که دینام دچار خرابی شود ، درنهایت می‌تواند به عدم شارژ کافی باتری و درنهایت مشکلاتی در استارت نخوردن خودرو منجر شود. 

8- گرفتگی فیلتر هوا


فیلتر هوا سانتافه تاثیر بسزایی در عملکرد خودرو دارد و از ورود هرگونه آلودگی به داخل موتور جلوگیری میکند . در صورت گرفتگی فیلتر و جمع شدن گرد و غبار در آن هوا دون خودرو جریان پیدا نمیکند و خودرو برای احتراق سوخت و استارت خوردن نیاز به هوا دارد و در صورت گرفتگی این عمل به درستی انجام نمیشود و باعث ایجاد اختلال در سیستم استارت خودرو میگردد . برای جلوگیری از وقوع این اتفاق فیلتر هوا در هر 5 هزار کیلومتر باید تعویض گردد .

9- معیوب بودن شمع ها


یکی دیگر از قطعات اصلی در سیستم احتراق شمع ها هستند که از یک طرف به محفظه احتراق و از طرف دیگر به سیم‌ها متصل اند . در صورت خرابی شمع احتراق به درستی صورت نمیگیرد و خودرو استارت نخواهد خورد .

عواملی که موجب استارت نخوردن خودرو می‌شود

10- قفل بودن فرمان ماشین

 

در صورتیکه فرمان هیدرولیکی خودرو سفت شده و عدم حرکت آن منجر به روشن نشدن ماشین می شود. در این حالت از وارد کردن فشار زیاد به فرمان اتومبیل بپرهیزد و پس از قرار دادن سوئیچ در حالت باز کمی فرمان را تکان دهید تا از حالت قفل آزاد شود سپس سوئیچ را بچرخانید.

11- ایراد در سیم کشی خودرو


برای انتقال برق به بخش های مختلف خودرو یکسری رشته سیم هایی در سراسر خودرو کشیده شده که در صورت فرسوده شدن سیم ها و ایراد در سیم‌کشی خودرو، قطعه مربوطه به درستی عمل نخواهد کرد و نهایتا باعث اختلال در استارت و  همچنین روشن نشدن اتومبیل خواهد شد.

12- مسدود بودن صافی بنزین


صافی بنزین آزرا گرنجور یکی از اجزای سیستم سوخت رسانی در خودرو می‌باشد. فیلتر سوخت وظیفه انتقال سوخت از باک بنزین به انژکتور خودرو را برعهده دارد . گرفتگی فیلتر سوخت و مسدود شدن مسیر انتقال سوخت در موارد حاد باعث عدم سوخت رسانی درست به خودرو و در نهایت مشکل در استارت خودرن خودرو می‌شود. بهتر است به منظور جلوگیری از این مشکل، باید پس از پیمودن 20 هزار کیلومتر، فیلتر سوخت را عوض کرد.

13- آسیب دیدگی تسمه تایم

 

تسمه تایم توسان یکی از قطعات اصلی در خودرو بوده که با چرخاندن میل بادامک و میل لنگ ، باعث استارت خودرو و به حرکت در آوردن آن می شود. تسمه تایم از پلاستیک ساخته شده است . به طور معمول پس از 4 یا 5 سال استفاده مداوم از خودرو، تسمه تایم نیاز به تعویض دارد.در صورتیکه از اتومبیل خود برای مسیرهای طولانی استفاده میکنید تسمه تایم نیاز به نعویض زودتری خواهد داشت .

چه قطعه ای موجب استارت نخوردن خودرو می‌شود؟

 

14- شکستگی دلکو


دلکو سیستم توزیع کننده برق در خودرو می‌باشد که نقش اصلی در استارت زدن را در خودرو ایفا می‌کند . در صورت شکستگی یا ترک خوردن دلکو یا نفوذ آب و رطوبت به زیر آن، برق رسانی خودرو با مشکل روبرو شده و اتومبیل استارت نخواهد خورد.

15- ایراد در سیستم ضد سرقت خودرو


یکی دیگر از علت های استارت نخوردن خودرو مربوط به ایراد در سیستم ضد سرقت و امنیتی خودرو می باشد. از سیستم های امنیتی برای جلوگیری از سرقت استفاده می شود. اختلال در مدار اتصال سوئیچ در سیستم های ضد سرقت باعث از کار افتادن مدار و در نتیجه استارت نخوردن ماشین می شود .

16- عدم چرخش سوئیچ


یک نوع مکانیزم ضد سرقت ممکن است مسئول عدم چرخش سوئیچ باشد. اگر فرمان خودرو شما در حالت قفل گیر کرده باشد، ماشین شما روشن نمی شود.

17- کثیف بودن سرباتری‌ها


اگر در اطراف پایانه های باتری خود مقداری رنگ سفید متمایل به سبز مشاهده کردید، ممکن است اتصال ضعیف باشد. گیره ها را با دقت باز کنید و پایه ها را با ابزار مناسب مانند برس های مخصوص تمیز کنید. به این اتفاق سولفاته کردن باتری می‌گویند.

 

18- خرابی پمپ بنزین


وجود مشکل در پمپ‌بنزین خودرو یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند بر روی روشن شدن خودرو تاثیر منفی بگذارد و درنهایت باعث عدم روشن شدن خودرو شود. چراکه با خرابی این قطعه دیگر سوخت به به درستی به محفظه احتراق نخواهد رسید و در نهایت خودرو نمی‌تواند استارت بخورد.

19- مشکلات در سیستم آلارم یا قفل‌های امنیتی


سیستم‌های آلارم یا قفل‌های امنیتی در خودرو ممکن است باعث مشکل در استارت زدن ماشین شوند. در برخی مواقع، سیستم آلارم یا قفل‌های امنیتی ممکن است به طور ناخواسته فعال شود و این امر در نهایت منجر به قفل شدن و استارت نخوردن خودرو شود.

صحبت پایانی…

استارت نخوردن خودرو یکی از مشکلات متداولی است که می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد. قطعا شناسایی دقیق علت این مشکلات و اعمال راه‌حل‌های مناسب برای رفع آن بسیار اهمیت خواهد داشت. همچنین، نگهداری و تعمیرات دوره‌ای خودرو می‌تواند از وقوع این نوع مشکلات جلوگیری نماید و بهبود عملکرد خودرو ما را تضمین نماید. اگر شما هم با مشکلات ارائه شده مواجه شده‌اید و در تعویض لوازم یدکی خودرو خود و پیدا کردن فروشگاهی مطمئن برای خرید کالای مدنظرتان دچار سردرگمی شده‌اید میتوانید محصول مورد نظر خود را از فروشگاه تخصصی مرکز یدک با قیمت مناسب و ضمانت اصالت کالا خریداری نمایید .

سوالات متداول

چگونه می توانم تشخیص دهم استارت خودرو خراب است؟

نشانه های استارت خراب شامل صدا کلیک هنگام چرخاندن سوئیچ، استارت خوردن اما روشن نشدن خودرو می‌باشد

آیا سوخت کم می تواند باعث عدم استارت خوردن خودرو شود؟

سطح پایین سوخت نیز ممکن است موجب استارت نخوردن خودرو و درنهایت روشن نشدن خودرو شود

آیا یک شمع قدیمی می تواند از روشن شدن ماشین من جلوگیری کند؟

بله، شمع های فرسوده یا کثیف می توانند مانع احتراق شوند و این امر موجب روشن نشدن خودرو شما شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *